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Tuesday, April 12, 2022

GRICE E COLONELLO: VOCI E SEGNI

 1.  Primum  oportet  constituere,  quid  nomen  et  quid  verbum,  postea  quid  est  negatio  et  adfirmatio  et  enun-  tiatio  et  oratio.  sunt  ergo  ea  quae  sunt  in  voce  ea-  5  rum  quae  sunt  in  anima  passionum  notae  et  ea  quae  scribuntur  eorum  quae  sunt  in  voce.  et  quemadmodum  nec  litterae  omnibus  eaedem,  sic  nec  voces  eaedem.  quorum  autem  haec  primorum  notae,  eaedem  omnibus  passiones  animae  et  quorum  hae  similitudines,  res  10  etiam  eaedem.  de  his  quidem  dictum  est  in  his  quae  sunt  dicta  de  anima,  alterius  est  enim  negotii.  est  autem,  quemadmodum  in  anima  aliquotiens  quidem  intellectus  sine  vero  vel  falso,  aliquotiens  autem  cui  iam  necesse  est  horum  alterum  inesse,  sic  etiam  in  15  voce;  circa  conpositionem  enim  et  divisionem  est  falsi-  tas  veritasque.  nomina  igitur  ipsa  et.verba  consimi-  lia  sunt  sine  conpositione  vel  divisione  intellectui,  ut  homo  vel  album,    quando  non  additur  aliquid;   neque   1.   Titulus  ex  Z^  nisi  quod  de   gr.  in  lat.  om.  hic,  hahet  in  suhscriptione.   ARISTOTELIS    LIBEE    PERIERMENIAS    INCIPIT    %  INCIPIT    LIBER   PERIERMENIARUM    ARISTOTELIS    ©  INCIPIT    LIBER    PERIERMENIAS  AD   (PERIERMINIAS    D)    4  c.  1—3   enim  adhuc  verum  aut  falsum  est.    huius  autem  signum  hoc  est:  hircocervus  enim  significat  aliquid,  sed  non-  dum  verum  vel  falsum,  si  non  vel  esse  vel  non  esse  addatur,  vel  simpliciter  vel  secundum  tempus.  5  2.  Nomen  ergo  est  vox  significativa  secundum  pla-   citum  sine  tempore,  cuius  nulla  pars  est  significativa  separata.  in  nomine  enim  quod  est  equiferus  ferus  nihil  per  se  significat,  quemadmodum  in  oratione  quae   est    equus    ferus.     at    vero    non    quemadmodum   10  in  simplicibus  nominibus,  sic  se  habet  etiam  in  con-  positis.  in  illis  enim  nullo  modo  pars  significativa  est,  in  his  autem  vult  quidem,  sed  nullius  separati,  ut  in  equiferus  ferus.  secundum  placitum  vero,  quo-  niam   naturaliter  nominum   nihil   est,   sed  quando  fit   15  nota.  nam  designant  et  iuhtterati  soni,  ut  ferarum^  quorum  nihil  est  nomen.   Non  homo  vero  non  est  nomen.  at  vero  nec  positum  est  nomen,  quo  illud  oporteat  appellari.  neque  enim  oratio  aut  negatio  est,  sed  sit  nomen  infinitum.   20  Catonis  autem  vel  Catoni  et  quaecumque  talia  sunt  non  sunt  nomina,  sed  casus  nominis.  ratio  autem  eius  est  in  aliis  quidem  eadem,  sed  diifert  quoniam  cum  est  vel  fuit  vel  erit  iunctum  neque  verum  neque  fal-  sum  est,  nomen  vero  semper;  ut  Catonis  est  vel  non   25  est,  nondum  enim  neque  verum  dicit  neque  mentitur.   3.   Verbum  autem  est  quod  consignificat  tempus^   cuius  pars   nihil  extra  significat,  et  est  semper  eorum   quae   de   altero   dicuntur  nota.     dico   autem   quoniam   consignificat   tempus,    ut    cursus    quidem    nomen    est^   30  currit  vero  verbum,  consignificat  enim  nunc  esse.  et  semper  eorum  quae  de  altero  dicuntur  nota  est,  ut  eorum  quae  de  subiecto  vel  in  subiecto.   Non  currit  vero  et  non  laborat  non  verbum  dico.  consignificat  quidem  tempus   et  semper  de  aliquo  est,   35  differentiae  autem  huic  nomen  non  est  positum;  sed  sit  infinitum  verbum,    quoniam   similiter    in  quolibet    c.  3—5  5   est,  vel  quod  est  vel  quod  non  est.  similiter  autem  vel  curret  vel  currebat  non  verbum  est,  sed  casus  verbi.  differt  autem  a  verbo,  quod  hoc  quidem  prae-  sens  consignificat  tempus,  illa  vero  quod  conplectitur.   Ipsa  quidem  secundum  se  dicta  verba  nomina  5  sunt  et  significant  aliquid.  constituit  enim  qui  dicit  intellectum  et  qui  audit  quiescit.  sed  si  est  vel  non  est,  nondum  significat;  neque  enim  esse  signum  est  rei  vel  non  esse,  nec  si  hoc  ipsum  est  purum  dixeris.  ipsum  quidem  nihil  est,  consignificat  autem  quandam  10  conpositionem,  quam  sine  conpositis  non  est  intellegere.   4.  Oratio  autem  est  vox  significativa;  cuius  partium  aliquid  significativum  est  separatum,  ut  dictio,  non  ut  adfirmatio.  dico  autem,  ut  homo  significat  aliquid,  sed  non  quoniam  est  aut  non  est,  sed  erit  adfirmatio  15  vel  negatio,  si  quid  addatur.  sed  non  una  hominis  syllaba.  nec  in  eo  quod  est  sorex  rex  significat,  sed  vox  est  nunc  sola.  in  duplicibus  vero  significat  qui-  dem,  sed  non  secundum  se,  quemadmodum  dictum  est.   Est  autem  oratio  omnis  quidem  significativa  non  20  sicut  instrumentum,  sed,  quemadmodum  dictum  est,  secundum  placitum.  enuntiativa  vero  non  omnis,  sed  in  qua  verum  vel  falsum  inest.  non  autem  in  omni-  bus,  ut  deprecatio  oratio  quidem  est,  sed  neque  vera  neque  falsa.  et  ceterae  quidem  relinquantur;  rhetoricae  25  enim  vel  poeticae  convenientior  consideratio  est;  enun-  tiativa  vero  praesentis  est  speculationis.   5.  Est  autem  una  prima  oratio  enuntiativa  ad-  firmatio,  deinde  negatio;  aliae  vero  coniunctione  unae.  necesse  est  autem  omnem  orationem  enuntiativam  ex  30  verbo  esse  vel  casu.  etenim  hominis  ratio,  si  non  aut  est  aut  erit  aut  fuit  aut  aliquid  huiusmodi  adda-  tur,  nondum  est  oratio  enuntiativa.  quare  autem  unum  quiddam  est  et  non  multa  animal  gressibile  bipes,  neque  enim  eo  quod  propinque  dicuntur  ununi  35  erit,  est  alterius  hoc  tractare  negotii.    est  autem  una    6  c.  5-7   oratio  enuntiativa  quae  unum  significat  vel  coniunctione  una,  plures  autem  quae  plura  et  non  unum  vel  in-  coniunctae.  nomen  ergo  et  verbum  dictio  sit  sola,  quoniam  non  est  dicere  sic  aliquid  significantem  voce   5  enuntiare,  vel  aliquo  interrogante  vel  non,  sed  ipsum  proferentem.  harum  autem  haec  quidem  simplex  est  enuntiatio,  ut  aliquid  de  aliquo  vel  aliquid  ab  aliquo,  haec  autem  ex  his  coniuncta  velut  oratio  quaedam  iam  conposita.     est   autem  simplex  enuntiatio  vox  signifi-   10  cativa  de  eo  quod  est  aliquid  vel  non  est,  quem-  admodum  tempora  divisa  sunt.   6.  Adfirmatio  vero  est  enuntiatio  alicuius  de  ali-  quo,  negatio  vero  enuntiatio  alicuius  ab  aliquo.  quo-  niam  autem  est  enuntiare  et  quod  est  non  esse  et  quod   15  non  est  esse  et  quod  est  esse  et  quod  non  est  non  esse^  et  circa  ea  quae  sunt  extra  praesens  tempora  similiter  omne  contingit  quod  quis  adfirmaverit  negare  et  quod  quis  negaverit  adfirmare:  quare  manifestum  est,   quoniam  omni  adfirmationi   est  negatio    opposita   20  et  omni  negationi  adfirmatio.  et  sit  hoc  contradictio,  adfirmatio  et  negatio  oppositae.  dico  autem  opponi  eiusdem  de  eodem,  non  autem  aequivoce  et  quaecum-  que  cetera  talium  determinamus  contra  sophisticas  inportunitates.   25  7.    Quoniam  autem  sunt  haec  quidem  rerum  uni-   versalia,  illa  vero  singillatim;  dico  autem  universale  quod  in  pluribus  natum  est  praedicari,  singulare  vero  quod  non,  ut  homo  quidem  universale,  Plato  vero  eorum  quae    sunt    singularia:    necesse    est    autem    enuntiare   30  quoniam  inest  aliquid  aut  non  aliquotiens  quidem  eorum  alicui  quae  sunt  universalia,  aliquotiens  autem  eorum  quae  sunt  singularia.  si  ergo  universaliter  enuntiet  in  universali  quoniam  est  aut  non,  erunt  contrariae    enuntiationes.      dico    autem   in    universali   35  enuntiationem  universalem,  ut  omnis  homo  albus  est,  nullus  homo  albus  est.     quando  autem   in  universali-    c.  7  7   bus  non  universaliter,  non  sunt  contrariae,  quae  autem  significantur  est  esse  contraria.  dico  autem  non  uni-  versaliter  enuntiare  in  his  quae  sunt  universalia,  ut  est  albus  homo^  non  est  albus  homo.  cum  enim  uni-  versale  sit  homo,  non  universaliter  utitur  enuntiatione.  5  omnis  namque  non  universale,  sed  quoniam  universa-  liter  consignificat.  in  eo  vero,  quod  praedicatur  uni-  Tersale,  universale  praedicare  universaliter  non  est  verum;  nulla  enim  adfirmatio  erit^  in  qua  de  univer-  sali  praedicato  universale  praedicetur,  ut  omnis  homo  10  omne  animal  est.  opponi  autem  adfirmationem  nega-  tioni  dico  contradictorie,  quae  universale  significat  eidem,  quoniam  non  universaliter,  ut  omnis  homo  albus  est,  non  omnis  homo  albus  est^  nullus  homo  albus  est,  est  quidam  homo  albus;  contrarie  vero  15  universalem  adfirmationem  et  universalem  negationem,  ut  omnis  homo  iustus  est,  nullus  homo  iustus  est.  quocirca  has  quidem  inpossible  est  simul  veras  esse^  his  vero  oppositas  contingit  in  eodem,  ut  non  omnis  homo  albus  est^  est  quidam  homo  albus.  quaecumque  20  igitur  contradictiones  universalium  sunt  universaliter,  necesse  est  alteram  veram  esse  vel  falsam  et  quae-  cumque  in  singularibus  sunt^  ut  est  Socrates  albus,  non  est  Socrates  albus;  quaecumque  autem  in  uni-  versalibus  non  universaliter,  non  semper  haec  vera  25  est,  illa  vero  falsa.  simul  enim  verum  est  dicere  quo-  niam  est  homo  albus  et  non  est  homo  albus,  et  est  homo  pulcher  (probus)  et  non  est  homo  pulcher  (probus).  si  enim  foedus  (turpis),  et  non  pulcher  (probus);  et  si  fit  aliquid,  et  non  est.  videbitur  autem  30  subito  inconveniens  esse^  idcirco  quoniam  videtur  significare  non  est  homo  albus  simul  etiam  quoniam   19   ut  om.  MT@  20  esfet  est  ©    (xat  habent  Arist.   codices  praeter  duos)  28.  29  pro  v.aX6q  et  cctaxQos  in  editione  prima  posuit  pulcher  et  foedus,  in  editione  secunda  probus  et  turpis    8  c.  7.  8   jiemo  homo  albus.  hoc  autem  neque  idem  significat  neque  simul  necessario.   Manifestum  est  autem  quoniam  una  negatio  unius  adfirmationis  est;  hoc  enim  idem  oportet  negare  nega-   5  tionem,  quod  adfirmavit  adfirmatio,  et  de  eodem,  vel  de  aliquo  singularium  vel  de  aliquo  universalium,  vel  universaliter  vel  non  universaliter.  dico  autem  ut  est  Socrates  albus,  non  est  Socrates  albus.  si  autem  aliud  aliquid  vel  de  alio  idem,  non  opposita,  sed  erit   10  ab  ea  diversa.  huic  vero  quae  est  omnis  homo  albus  est  illa  quae  est  non  omnis  homo  albus  est,  illi  vero  quae  est  aliqui  homo  albus  est  illa  quae  est  nullus  homo  albus  est,  illi  autem  quae  est  est  homo  albus  illa  quae  est  non  est  homo  albus.   15  Quoniam  ergo  uni  negationi  una  adfirmatio  oppo-   sita  est  contradictorie  et  quae  sint  hae  dictum  est  et  quoniam  aliae  sunt  contrariae  et  quae  sint  hae  et  quoniam  non  omnis  vera  vel  falsa  contradictio  et  quare  et  quando  vera  vel  falsa.   20  8.   Una  autem  est  adfirmatio  et  negatio  quae  unum   de  uno  significat^  vel  cum  sit  universale  universaliter  vel  non  similiter,  ut  omnis  homo  albus  est,  non  est  omnis  homo  albus;  est  homo  albus,  non  est  homo  albus;  nullus  homo  albus  est,  est  quidam  homo  albus,   25  si    album    unum    significat.      sin    vero    duobus    unum    5.  6  Vel  —  singularium  om.  M^T^  postremum  vel  om.  T*  12  aliquis  MT  13  est  homo  albus  ed.  II.  Ar.:  h.  a.  est  codices  15—17  (hae)  Mc  locus  inpaucis  admodum  codicibus  exstat;  SMTAX  habent  lianc  falsam  versionem  ex  Boetii  ex-  positione  natam:  Manifestum  ergo  quoniam  una  negatio  uuius  affirmationis  est.  quoniam  aliae  sunt  contrariae,  aliae  contra-  dictoriae  et  quae  sint  hae  dictum  est.  duplicem  versioncm  et  superiorem  veram  et  lianc  falsam^  exhibent:  ©27,  solam  veram  D,  falsam  omisso  initio:  Manifestum  —  aff.  est.  E,  veram  in  marg.  X^         16   sint  edictum  62;  et  om.  <BE  17.  18   uel   quoniam  SMT^S^^^^^  uel  quando  E       23  est  homp  a.  non  est  h.  a.  om.  MT6    c.  8.  9  9   nomen  est  positum,  ex  quibus  non  est  unum,  non  est  una  adfirmatio,  ut  si  quis  ponat  nomen  tunica  homini  et  equo,  est  tunica  alba  haec  non  est  una  adfirmatio  nec  negatio  una.  nihil  enim  hoc  differt  dicere  quam  est  equus  et  homo  albus.  hoc  autem  nihil  differt  5  quam  dicere  est  equus  albus  et  est  homo  albus.  si  ergo  hae  multa  significant  et  sunt  phires,  manifestum  est  quoniam  et  prima  multa  vel  nihil  significat;  neque  enim  est  aliquis  homo  equus.  quare  nec  in  his  necesse  est  hanc  quidem  contradictionem  veram  esse,  10  illam  vero  falsam.   9.  In  his  ergo  quae  sunt  et  facta  sunt  necesse  est  adfirmationem  vel  negationem  veram  vel  falsam  esse,  in  universalibus  quidem  universaliter  semper  hanc  qui-  dem  veram,  illam  vero  falsam,  et  in  his  quae  sunt  15  singularia,  quemadmodum  dictum  est;  in  his  vero,  quae  in  universalibus  non  universaliter  dicuntur,  non  est  necesse;  dictum  autem  est  et  de  his.  in  singulari-  bus  vero  et  futuris  non  similiter.  nam  si  omnis  ad-  firmatio  vel  negatio  vera  vel  falsa  est,  et  omne  necesse  20  est  vel  esse  vel  non  esse.  nam  si  hic  quidem  dicat  futurum  aliquid,  ille  vero  non  dicat  hoc  idem  ipsum,  manifestum  est^  quoniam  necesse  est  verum  dicere  alterum  ipsorum,  si  omnis  adfirmatio  vera  vel  falsa.  utraque  enim  non  erunt  simul  in  talibus.  nam  si  25  verum  est  dicere^  quoniam  album  vel  non  album  est,  necesse  est  esse  album  vel  non  album,  et  si  est  album  vel  non  album/  verum  est  vel  adfirmare  vel  negare;  et  si  non  est,  mentitur,  et  si  mentitur,  non  est.  quare  necesse  est  aut  adfirmationem  aut  negationem  veram  30  esse.  nihil  igitur  neque  est  neque  fit  nec  a  casu  nec  utrumlibet  nec  erit  nec  non   erit,  sed  ex  necessitate   2  nomen  quod  MT^  (quod  est  M^)  3  affirm.  una  MT   4  una  neg.  M^E  differre  MT^         5  et  om.  E  6  dicere   equus  est  MT^         18  est  autem  MT6         30.  31  veram  esse  vel  falsam  D  Ar.    10  c,  9   omnia  et  non  utrumlibet.  aut  enim  qui  dicit  verus  est  aut  qui  negat.  similiter  enim  vel  fieret  vel  non  fieret;  utrumlibet  enim  nibii  magis  sic  vel  non  sic  se  habet  aut  habebit.  amplius  si  est  album  nunc,  verum  5  erat  dicere  primo  quoniam  erit  album,  quare  semper  verum  fuit  dicere  quodlibet  eorum  quae  facta  sunt,  quoniam  erit.  quod  si  semper  verum  est  dicere  quo-  niam  est  vel  erit,  non  potest  hoc  non  esse  nec  non  futurum  esse.     quod  autem   non  potest  non  fieri,   in-   10  possibile  est  non  fieri;  quod  autem  inpossibile  est  non  fieri,  necesse  est  fieri.  omnia  ergo  quae  futura  sunt  necesse  est  fieri.  niliil  igitur  utrumlibet  neque  a  casu  erit;  nam  si  a  casu,  non  ex  necessitate.  at  vero  nec  quoniam  neutrum  verum  est  contingit  dicere^  ut  quo-   15  niam  neque  erit  neque  non  erit.  primum  enim  cum  sit  adfirmatio  falsa,  erit  negatio  non  vera  et  haec  cum  sit  falsa,  contingit  adfirmationem  esse  non  veram.  ad  haec  si  verum  est  dicere^  quoniam  album  est  et  magnum,  oportet  utraque  esse;  sin  vero  erit  cras^  esse   20  cras;  si  autem  neque  erit  neque  non  erit  cras,  non  erit  utrumlibet,  ut  navale  bellum;  oportebit  enim  neque  fieri  navale  bellum  neque  non  fieri  navale  bellum.   Quae  ergo   contingunt    inconvenientia   haec  sunt  et  huiusmodi  alia,  si  omnis  adfirmationis  et  negatio-   25  nis  vel  in  his  quae  in  universalibus  dicuntur  universa-  liter  vel  in  his  quae  sunt  singularia  necesse  est  oppositarum  hanc  esse  veram,  illam  vero  falsam,  nihil  autem  utrumlibet  esse  in  his  quae  fiunt,  sed  omnia  esse  vel    fieri    ex    necessitate.      quare    non    oportebit   30  neque  consiliari  neque  negotiari,  quoniam  si  hoc  faci-  mus,  erit  hoc,  si  vero  hoc,  non  erit.  nihil  enim  pro-  hibet  in  millensimum  annum  hunc  quidem  dicere  hoc   10  et  quod  hnp.   MTE  16.  17   et  cum  liaec  MTES   19.  20  oportet  esse  cras  T^ES        21  ut  est  T^©       oportet  E  24  aHa  om.  M        affirmatio  et  negatio  ©  27  oppositarumj   oppositionem  eorum  MTE©^  32  quidem  om.  MT^E    c.  9  11   futurum  esse^  hunc  vero  non  dicere.  quare  ex  ne-  cessitate  erit  quodlibet  eorum  verum  erat  dicere  tunc.  at  vero  nec  hoc  differt,  si  aliqui  dixerunt  contradictio-  nem  vel  non  dixerunt;  manifestum  est  enim,  quod  sic  se  habent  res,  et  si  non  hic  quidem  adfirmaverit,  ille  5  vero  negaverit;  non  enim  propter  negare  vel  adfir-  mare  erit  vel  non  erit  nec  in  millensimum  annum  magis  quam  in  quantolibet  tempore.  quare  si  in  omni  tempore  sic  se  habebat,  ut  unum  vere  dicere-  tur,  necesse  esset  hoc  fieri  et  unumquodque  eorum  10  quae  fiunt  sic  se  haberet,  ut  ex  necessitate  fieret.  quando  enim  vere  dicit  quis,  quoniam  erit,  non  potest  non  fieri  et  quod  factum  est  verum  erat  dicere  semper,  quoniam  erit.   Quodsi  haec  non   sunt  possibilia:   videmus   enim  15  esse  principium  futurorum  et  ab  eo  quod  consiliamur  atque  agimus   aliquid  et   quoniam   est   omnino   in  his  quae  non  semper  actu  sunt  esse  possibile  et  non,  in  quibus  utrumque  contingit  et  esse  et  non  esse,  quare  et   fieri  et  non  fieri.     et  multa  nobis   manifesta   sunt  20  sic  se  habentia,  ut  quoniam  hanc  vestem  possibile  est  incidi  et  non  incidetur,  sed  prius  exteretur.     similiter  autem  et  non    incidi   possibile  est.     non  enim    esset  eam  prius  exteri,  nisi  esset  possibile  non  incidi.    quare  et  in  ahis  facturis,   quaecumque  secundum   potentiam  25  dicuntur    huiusmodi:     manifestum    est,    quoniam    non  omnia  ex  necessitate  vel  sunt  vel  fiunt,  sed  alia  quidem  utrumlibet  et  non  magis  vel  adfirmatio  vel  negatio,  alia    1  quare  quod  MTE©AD  (quare  quoniam  ©-)  2  prae-   dicere  MTE  5  habeat  MT^S^  habeanfc  E  et  si  non  ego:  etiamsi  non  b:  uel  si  (om.  non)  codices  5.  6  neg.  ille  vero  aff.  G  8  alt.  in  om.  E  9  habeat  MT  10  est  MT^  erat  ©-  11  habere  MTE©  18.   19    et  in  quibus  MTE  21    sese   ©T^   22  incidetur  —  exteretur  b:  inciditur  —  exteritur  codices  25  facturisque  {om.  cumque)  MT^  (futuris  quaecumque  T'-^)  28  negatio  uera  est  T^    12  c.  9.  10   vero  magis   quidem  et  in  pluribus  alterum,  sed  con-  tingit  fieri  et  alterum,  alterum  vero  minime.   Igitur   esse   quod   est,    quando   est,    et  non   esse  quod  non  est,   quando  non  est,  necesse   est;  sed  non   5  quod  est  omne  necesse  est  esse  nec  quod  non  est  necesse  est  non  esse.  non  enim  idem  est  omne  quod  est  esse  necessario,  quando  est,  et  simpliciter  esse  ex  necessitate.  similiter  autem  et  in  eo  quod  non  est.  et   in   contradictione   eadem    ratio.     esse    quidem   vel   10  non  esse  omne^necesse  est  et  futurum  esse  vel  non;  non  tamen  dividentem  dicere  alterum  necessario.  dico  autem  ut  necesse  est  quidem  futurum  esse  bellum  navale  cras  vel  non  esse  futurum,  sed  non  futurum  esse  cras  bellum  navale  necesse  est  vei  non  futurum   15  esse^  futurum  autem  esse  vel  non  esse  necesse  est.  quare  quoniam  similiter  orationes  verae  sunt  quem-  admodum  et  res,  manifestum  est  quoniam  quaecumque  sic  se  babent,  ut  utrumlibet  sint  et  contraria  ipsorum  contingant^  necesse  est  similiter  se  habere  et  contra-   20  dictionem.  quod  contingit  in  his,  quae  non  semper  sunt  et  non  semper  non  sunt.  borum  enim  necesse  est  quidem  alteram  partem  contradictionis  veram  esse  vel  falsam,  non  tamen  hoc  aut  illud,  sed  utrumlibet  et  magis  quidem  veram  alteram,  non  tamen  iam  veram   25  vel  falsam.  quare  manifestum  est,  quoniam  non  est  necesse  omnis  adfirmationis  vel  negationis  opposita-  rum  banc  quidem  veram,  illam  vero  falsam  esse.  neque  enim  quemadmodum  in  bis  quae  sunt,  sic  se  habet  etiam  in  his  quae  non  sunt,  possibilibus  tamen   30  esse  aut  non  esse,  sed  quemadmodum  dictum  est.   10.  Quoniam  autem  est  de  aliquo  adfirmatio  signifi-   12  ut  add.  b:  om.  codices  necesse  est  post  cras  MT*   futurum  quidem  MTE  18  eorum  A         26  omnes  adfirma-   tiones   uel   negationes  codices     et  b  (Arist.)  oppositionum   MT^E       27  esse  post  quidem  MTE       illam  autem  ©       31  hic   THEMA    IXCOAT    ©    c.  10  13   ficans  aliquid,  hoc  autem  est  vel  nomen  vel  innomine,  unum  autem  oportet  esse  et  de  uno  hoc  quod  est  in  adfirmatione  (nomen  autem  dictum  est  et  innomine  prius;  non  homo  enim  nomen  quidem  non  dico,  sed  infinitum  nomen;  unum  enim  quodammodo  significat  5  infinitum,  quemadmodum  et  non  currit  non  verbum,  sed  infinitum  verbum),  erit  omnis  adfirmatio  vel  ex  nomine  et  verbo  vel  ex  infinito  nomine  et  verbo.  praeter  verbum  autem  nulla  adfirmatio  vel  negatio.  est  enim  vel  erit  vel  fuit  vel  fit,  vel  quaecumque  alia  10  huiusmodi,  verba  ex  his  sunt  quae  sunt  posita;  con-  significant  enim  tempus.  quare  prima  adfirmatio  et  negatio  est  homo,  non  est  homo,  deinde  est  non  homo,  non  est  non  homo;  rursus  est  omnis  homo,  non  est  omnis  homO;  est  omnis  non  homo,  non  est  omnis  non  15  homo.  et  in  extrinsecus  temporibus  eadem  ratio  est.  quando  autem  est  tertium  adiacens  praedicatur,  dupli-  citer  dicuntur  oppositiones.  dico  autem  ut  est  iustus  homo;  est  tertium  dico  adiacere  nomen  vel  verbum  in  adfirmatione.  quare  idcirco  quattuor  istae  erunt,  qua-  20  rum  duae  quidem  ad  adfirmationem  et  negationem  sese  habebunt  secundum  consequentiam  ut  privationes,  duae  vero  minime.  dico  autem  quoniam  est  aut  iusto  adiacebit  aut  non  iusto,  quare  etiam  negatio.  quattuor  ergo  erunt.  intellegimus  vero  quod  dicitur  ex  his  25  quae  subscripta  sunt.  est  iustus  homo,  huius  negatio  non  est  iustus  homo;  est  non  iustus  homo,  huius  negatio  non  est  non  iustus  homo.  est  enim  hoe  loco  et  non  est  iusto  et  non  iusto  adiacet.  haec  igitur,  quemadmodum    in    resolutoriis    dictum   est,    sic    sunt  30   1  innomine  ego  ex  ed.  II:   innominatQm  vel  innominabile  codices  {item  3)  5  quodammodo  om.  MT^E®         significat   et?   (ut  add.  S^)  6  non  uerbum  est  MTE  8  inf.  nom.   et  uerbo  erit  MTES        10  vel  fit  om.  MTE©        11.  12  cons.  —    tempus   om.    MT^  (consignificat  T^)  25   ergo   erunt]   enim  sunt  MTE         27  huius  om.  MT^E©    14  c.  10   disposita.  similiter  autem  se  habet  et  si  universalis  nominis  sit  adfirmatio,  ut  omnis  est  homo  iustus,  non  omnis  est  homo  iustus;  omnis  est  homo  non  iustus,  non  omnis  est  homo  non  iustus.  sed  non  similiter  5  angulares  contingit  veras  esse.  contingit  autem  ali-  quando^  hae  igitur  duae  oppositae  sunt,  aliae  autem  ad  non  homo  ut  subiectum  aliquid  addito,  ut  est  iustus  non  homo,  non  est  iustus  non  homo;  est  non  iustus  non  homo,    non  est   non   iustus    non   homo.      magis   10  plures  autem  his  non  erunt  oppositiones.  hae  autem  extra  illas  ipsae  secundum  se  erunt  ut  nomine  uten-  tes  non  homo.  in  his  vero  in  quibus  est  non  con-  venit,  ut  in  eo  quod  est  currere  vel  ambulare,  idem  faciunt  sic  posita  ac   si   est  adderetur,  ut  est  currit   15  omnis  homo,  non  currit  omnis  homo;  currit  omnis  non  homo,  non  currit  omnis  non  homo.  non  enim  dicendum  est  non  omnis  homo^  sed  non  negationem  ad  homo  addendum  est.  omnis  enim  non  universale  significat,  sed  quoniam  universaliter.     manifestum  est   20  autem  ex  eo  quod  est  currit  homo,  non  currit  homo;  currit  non  homo^  non  currit  non  homo.  haec  enim  ab  illis  difiPerunt  eo  quod  non  universaliter  sunt.  quare  omnis  vel  nullus  nihil  aliud  consignificat  nisi  quoniam    universaliter    de    nomine    vel    adfirmat    vel   25  negat.     ergo  cetera  eadem  oportet  adponi.   Quoniam  vero  contraria  est  negatio  ei  quae  est  omne  est  animal  iustum  illa  quae  significat  quoniam  nullum  est  animal  iustum,  hae  quidem  manifestum  est  quoniam  numquam  erunt  neque  verae  simul  neque   30  in  eodem  ipso,  his  vero  oppositae  erunt  aliquando^  ut  non  omne  animal  iustum  est  et  est  aliquod  animal    2  affirmatio  sit  MTE        14  haec  ac  MT^ESA        22  uero  MTE  non  om.  MTE  23  non  ullus  T  25  ergo  et   MTE6D      opponi  MT©  apponi  E       31  ut  E,  om.  ceteri       et  om.  MTE  quoddam  MTE  et  est  —  iustum  om.  <B    c.  10  15   iustum.  sequuntur  vero  hae:  lianc  quidem  quae  est  nullus  est  liomo  iustus  illa  quae  est  omnis  est  liomo  non  iustus^  illam  vero  quae  est  est  aliqui  iustus  liomo  opposita  quoniam  non  omnis  est  liomo  non  iustus.  necesse  est  enim  esse  aliquem.  manifestum  est  autem,  5  quoniam  etiam  in  singularibus,  si  est  verum  inter-  rogatum  negare^  quoniam  et  adfirmare  veruni  est,  ut  putasne  Socrates  sapiens  est?  non;  quoniam  Socrates  igitur  non  sapiens  est.  in  universalibus  vero  non  est  vera  quae  similiter  dicitur,  vera  autem  negatio,  ut  lO  putasne  omnis  homo  sapiens?  non.  omnis  igitur  homo  non  sapiens.  hoc  enim  falsum  est.  sed  non  omnis  igitur  homo  sapiens  vera  est;  haec  autem  est  opposita,  illa  vero  contraria. 

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