The Grice Club

Welcome

The Grice Club

The club for all those whose members have no (other) club.

Is Grice the greatest philosopher that ever lived?

Search This Blog

Sunday, February 6, 2022

Grice e Passeri -- l'intelleto -- l'anima intelletiva

 At cum Latini uideanturhoc ne gare,nosrem itaeflecóprobarepossumus quoniam Arist.cum dederitcommunem Animæ definitionésubiungit,& propriam cuiusque gradus dicendam fore, & prior rem natura elTevegetatiuam senlitiua,quod i n c o d e m i n t e l l i g i t u r, n ó a u t e m i n d i u e r f i ş quoniam in eodem animato pofita fenfiti, uaponiturvegetatiua,& pofitaintellectiua nimortalibusalięponátur,quiaficutiseha bet vegetatiua in sensitiua, ita & fenfitiua in intelleétiua,quoniam in consequenterfe habentibus polito primo non ponitur se cundum ,atposito secundo ponicur primú. Itaq;essentiægraduúanimæcum fefecon fequátur,politapofterioridabiturprior,& per consequenscommunem Animæ defi nitionemanalogameffeoportet. Secun dum autem anobisposicum ,utintelligatur Animain scilicetintellectiuãimmortalem foresecundum quidautemmortalem , in tellectumquattuormodis dici,certumeft. depossibili,deinhabituspeculatiuo,&agé te. Vnusquisque horum modorum arguir IMMORTALITAT !. I 1 1 3 5 ะ o D intele  48 DE INTELL.HVM . intelletum corruptibilé,quoniamomne quodincipit,necessariodefinit:cumautem intellectus materialisinSphæranon detur fed tantuminpuero nuper nato,cum inces p e r i t i n S o c r a t e , u t ita d i x e r i m n e c e s s a r i o delinet.SimiliterintellectusagcnsinSocra teincipit,quoniáilicopulatur,ut forma & cumagensilicopulatur,intellectusinha bitu,qui genitusestdesinitintellectusetiá in actu speculans,cum de non specularitran seatadspeculationem ,uideturgenituscum autemampliusnonfpeculaturactu,definit este intellectus actu fpeculans . ita ut intel . lectusquodammodo,& propterdiuerfos respectusquossuscipit,dicaturcorruptibi lis ctfactus.fecúdum autem fubftantiam cú eadem fitsubftantiaintellectus agentis,& pofsibilis dicitur eternus & fimpliciter i m mortalis,quodrationibusabArist.acceptis itaefleoftendipoteft.Omne enim formas omnesmaterialesrecipiensestimmateriale intelleétusautem possibilisrecipit omnes formasigiturestimmaterialis,estautem ne cessarium tale recipiens esse immateriale . Quoniam quodintuseftextraneum prohi bet. Pomponatius támenstuderdestruere hanc rationem ,primum enim inquitillam nonconcludereproptereaquòdfiintelle 1 cus   1 1 h 1 1 ☺ ܀ 1 j IMMORTALITATE. 49 Eusmaterialis esetseparatusfequeretur,& fuamoperationemseparatam fore,quiaope ratioipfamessentiamconsequitur:atArist. inquitsiintelligereestficutsentire,ecce quod comparat operationem intellectus operationisensus,igiturvideturhæc ratio, potiusintellectummortalē probarc,quàm immortalem .NullaefthæcratioPompo Ratij,quoniam fequereturintellectumeffe uirtutem materialem , quod di&tum Arift. omnino negat.prætereavideturcommitte refallaciam afecúdum quidadfimpliciter, propterea quòd non ualct,pofsibilisobie &tiuedepédet,igituromnis intellectus.At cum Alexan,velitanimam intellectiuafiue intellectumpossibilemnonesseformā,sed; præparationemquandam ,qux& sirecipiat omnes formas,essetamcnmortalcm,peto abilloquidper preparationemintelligat, uelintelligitpuram priuationem ,uelpri-, uationem cum aptitudine,non primum: q u o n i a m priuatio fola nihil recipit, igitur priuationem cum aptitudineillumintelli gere oportet, igitur erit forma:si forma , ergomaterialis,quarepreparatiohæc non, recipiet omnes formas. Adiungit præte rea Pomponatius ,intellectus vnicam tan tum operationem habet,proptereaquòd D i j ynius  Secundaratio,qux noftram fententiam confirmat,accipiturabArift.in3.deAni ma.13.& isiinquibuspropofitain13.ques stioncanintellectussitintelligibilisquema admodúaliamaterialia-intelligibilia,foluit in15.Etintelligibiliseftficutipsaintelligi biliain his quæ funt finemateriaidem eft, quod intelligit,& quod intelligitur,quilo  DI INTELL HVM ." CUS 7 vniusvirtutisunicaeftoperatio cum itaq; intellectusfitvnauirtus,quęmediaeftinter: puremateriales& omnino abstractas,vna driteiusoperatio:esseautcm mediãexeoni titurostendere,quoniãintelligitvniuerfale infingulari,& quatenusintelligitvniuerfa le,comunicatcum abstractis,quatenusin singularicomunicatcummaterialibus,pri m u m dictú fublatum fuit,n ó inconuenire quòdvnavirtusdiuerfimodefehabens,di versasexercearoperationes,fecundum di &umapudmenullumeft,quoniam intel ligere fubftantiarum quæ omnino funtfe paratæ,est intelligere pereffentiam ,intelli gereautéintellectusestvniuersalisperspe ciem ,fiitaq;hocintelligerenonconuenit fubstantijsomnino separatis,quomodo na eritmediaparticipationeextremorum ,qux re eritadhucexhoc fundamento intelles Aus purematerialis.   IMMORTALITATE. Tertiaratioaccipituraquodamnorabia ti,Quoniam naturalisphilosophusuide túrdare duo eusnon eftcum Latinisinterpretandus,fed intellectumeffeintelligibilem,cum possi bilishabueritintellectum agentem ut for mam ,tunc eftintelligibilisperfpeciem , q u x actu eft fcilicetper f o r m a m intelle &tus agentis,& eftintelligibilisuelutiintelligere tixetenimfiintellectusintelligereturqué admodum dicútLatini,effetintellectusdo teriorisconditionislapide,quoniamlapis perfuamfpeciem intelligiturperfe,intel lectus vero peraccidens,intelligendola pidem per fuam fpeciem . Quare intelle dus materialis,&fiuideaturintelligibilis ficutialiaintelligibiliamaterialiaperspea ciem,nontameneodemmodoquoniam intellectusintelligibilisperfuamformam fitintelligents, intelligibileautem materias leminimè,dequibusfufiusinexplanatio neeiuslocidiximus. phy. fundamenta Metaphy.primú quòd deturabftractumin natura,nam fi Metaphy ,ignoraretabstractum ,eum non determinaret,alterum fundamentum eft quòd naturalisfupponit abftra&tum ,& qd abftractum* magnitudine ficintelligens, quod tribuítanimasticusfinequo Mera    phy.nonhaberet,quodabftractum fitina telligens.Adrem fiintelleétusessetmorta lis,nondareturMetaphy.quoniam per nullam naturam posset haberi abstractum esseintelligens,intellectusenim quimor talisestnonpotefthabereeandem opera tionem,cumintelligereintelligentiarum , quarefieffetmortalis,non habereturco gnitioeorum,quæperessentiamsuntsepa rata.Vltimaratioquæimmortalitatem Ani má confirmat,estquoniam felicitatéacqui ri pofle conueniunt Peripatetici omnes , quăhabereessetimpossibile,liintellectus effetmortalis.Pomponatius discurritagés defelicitates,illamcontingerehominibus, quoniamomneslībiinuicemfunt auxilio alijenimaguntsecundum intellectumpra: eticum ;alijautem secundum intellectum , Speculatiuum:rectè inhocdicit,fed,falli, tur,cum -velithominem effehominem per intellectum ,ideohomo exercetoperatiot nesmoralesperformam ,quaesthomo,& propterea inquitAuer.p moraliscapitfi, nemhominisineoquodhomo,quiqui demfinisestcogitatiua,& ideofoelicitas non competithominiuthomo,fedutin coquoddamdiuinumreperitur.10,Ethi. cap.9.Aliauita,& finispotioristo,ideo 1:19  DI INTLLL*HVM. nos   li er IMMORTALITATE. 53 F I N I S.  IS S nos cum homines fimus,non debemus h u mana curarc,sed perueniread immortale & fempiternum,peridquodinnobisdi uinum eft.Dequibusfufiusin expositione c o m .; 6 . 3 2 . d e A n i m a d i x i m u s ,

No comments:

Post a Comment